Privat övningskörning jämfört med trafikskola

De flesta som tar körkort idag övningskör både på trafikskola och privat. Det är ingen bra idé att helt förlita sig på privat övningskörning. Istället bör privat övningskörning ses som ett komplement till den teoretiska och praktiska utbildning som erbjuds på en trafikskola. En bra trafikskola vet exakt vad som krävs för att bli godkänd på såväl teori- som förarprov.

Det krävs mer än ett handledartillstånd för att vara en bra handledare. Ta hjälp av en trafikskola, så att rätt kunskap lärs ut under övningskörningen.
Här kan du läsa om:
  • Välj STR – säker väg till körkortet
  • Övningskörningstillstånd är ingen garanti
  • Låt privat övningskörning bli ett smart komplement

Välj STR – säker väg till körkortet

Det är många steg att gå igenom innan dagen för uppkörningen äntligen är inne. Att genomgå en körkortsutbildning på en STR-ansluten trafikskola är det absolut säkraste sättet att lyckas på förarprovet. Att köra upp som privatist är svårt och det finns stora risker att du och din elev har missat viktiga aspekter av utbildningen.

Handledarbevis är ingen garanti

Handledarbevis är ingen garanti för att du lär ut rätt. Som handledare bär du på ett stort ansvar för att din elev ska få rätt körkunskaper redan från start. Din körstil riskerar lätt att automatiskt överföras till din elev utan att ni kanske tänker på det. Det är därför viktigt att vara medveten och noggrann redan vid planeringen av övningskörningen. Börja gärna med några körlektioner på trafikskolan. Många som börjar med att övningsköra hemma lär sig att göra saker på fel sätt och den kunskapen kan ta lång tid att träna bort.

Låt privat övningskörning bli ett smart komplement

Den hjälp du som handledare kan få från en trafikskola är ovärderlig. Se inte den privata övningskörningen och lektionerna på skolan som två separata saker utan istället som delar av samma utbildning. Följ med i utbildningen parallellt. Se till att använda privat övningskörning för att få in vana genom att träna mycket på de moment som din elev lärt sig i trafikskolan.

Många saker har kanske också förändrats sedan du själv tog körkort. Är du anhängare av “tio-i-två”-greppet? Då har du all anledning att ta en extra titt i en aktuell körkortsbok. Numera är det “kvart-i-tre"-greppet som gäller! Det har med placeringen av airbag att göra.